درگاه پرداخت, سرمایه گذاری, کسب و کار

اصلاح نظام کارمزد به زودی در راه است

اصلاح نظام کارمزد 

از بهمن ماه سال گذشته و پس از پیگیری های مکرر فعالان پرداخت، زمزمه هایی مبنی بر اصلاح نظام کارمزد به گوش می رسد. حالا بعد از 11 سال باید منتظر تغییرات جدی در این حوزه باشیم. هرچند بخشنامه مذکور هنوز به بانک ها ابلاغ نشده است، اما در این یادداشت به بررسی جزئیات این بخشنامه به بانک ها که تاکنون منتشر شده است می پردازیم.

 

پذیرنده ها به جای بانک، کارمزد می پردازند

تاکنون شرکت ها و کسب و کارها برای خدمات پرداختی خود کارمزدی پرداخت نمی کردند و بانک این کارمزد را دریافت می کرد. منطق پشت این موضوع این است که بانک می تواند کارمزد را از جایی که پول واریز می شود پرداخت کند. اما در سال 98 مقرر شد که ذینفعان باید مبلغی را به عنوان کارمزد پرداخت کنند. البته در آن زمان با مقاومت زیادی از سوی اصناف مواجه شد.

   اصناف طبقه بندی می شوند

برخلاف اقدام قبلی که هر تراکنش باید مبلغ نسبتاً ثابتی را به عنوان کارمزد به بانک‌ها پرداخت می‌کرد، در این اصلاحیه قرار است نرخ دریافتی مشمولان بر اساس نوع خدمات و فعالیت متفاوت باشد. به عنوان مثال، هزینه نانوایی با سایر اصناف متفاوت خواهد بود زیرا یک کالای ضروری محسوب می شود.

 

در واقع بر اساس دستورالعمل اصلاح نظام کارمزدی، اتحادیه ها به سه گروه تقسیم می شوند. دسته اول معاملات با تعداد کم تراکنش با حجم تراکنش بالا. مانند طلافروشی ها، فروشندگان لوازم برقی خانگی و غیره. دسته سوم دارای تعداد زیادی تراکنش است، اما مبالغ تراکنش کم است. مثل سوپرمارکت ها دسته سوم چیزی بین این دو دسته است. حداکثر و میزان کارمزد ها برای دسته های مختلف متفاوت است.

 

دلیل تاخیر در ابلاغ چیست؟

این دستورالعمل از مدت ها قبل تهیه شده اما هنوز به بانک ها ابلاغ نشده است. یکی از مهم ترین دلایل بانک مرکزی برای تاخیر در ابلاغ این است که ممکن است واکنش های زیادی از سوی ذی نفعان به همراه داشته باشد.